Proč si pořídit kevlarové oblečení na motorku?

Pád ve vysoké rychlosti je vždy nebezpečná událost. Nikdo si nepřeje podobou situaci za řidítky zažít. Ale každému je zároveň jasné, že může přijít a proto je dobré být připraven. Protože kdo je připraven není zraněn. Některé věci Vás naučí v autoškole a některé až život na silnici, nebo na okruhu. Pokud si ale najdete chvilku, můžeme se s Vámi v následujícím článku podělit o zajímavosti ze světa materiálového inženýrství aplikovaného do praxe. Třeba se právě díky tomu rozhodnete aktualizovat svůj motošatník a připravit se na situace, které se nevyhýbají ani těm nejzkušenějším riderům.

V současné době se vědecké týmy po celém světě předhánějí v tom, komu se povede originálnější aplikace postavená na nano-technologii. Je ale s podivem, že nejlepším materiálem pro motorkářské oblečení je stále přírodní materiál - kůže. Kde asi udělali inženýři chybu, že? Co si ale budeme povídat. Kůže je vynikající a superodolný materiál, to ale platí pouze v případě dokonalého přístupu k vývoji a výrobě finálního kusu motooblečení. Kožená bunda na motorku, nebo kožená motokombinéza může být krásná, může být i dostupná, ale pokud není promyšlená a správně ušitá nebude dobře fungovat. Zvláště pak v situacích, které si vyzkoušíte na vlastní kůži, až když Vám asfalt „nastaví zrcadlo”. Ve 4SR se dlouholetou spoluprací s profesionálními závodníky, kteří zažívají pády téměř každý závodní víkend, bez přestávky snažíme zdokonalovat všechny prvky našeho koženého motooblečení tak, aby bylo pro závodníky i pro běžného uživatele v provozu co nejbezpečnější. Více se můžete dočíst například v článku o patentovaném švu 4SR.

Existuje ale mnoho situací, kdy kožené oblečení na motorce úplně nedoceníte. Například v horkém počasí, při krátkých přejezdech, nebo když potřebujete hned po jízdě fungovat ve formálnějším oblečení. Nicméně jezdit na motorce v leviskách a bavlněné mikině už není úplně frajeřina, spíše trochu bláznovství. Máme pro Vás ale řešení...

Už jste slyšeli o Kevlaru? Zřejmě ano.

Občas se i na nás motorkáře usměje štěstí a z laboratoře unikne nějaká prudce použitelná novinka. Tak tomu bylo i v roce 1965, kdy se v rukách obrýleného génia v bílém plášti objevil polyparafenylen tereftalamid. Říkejme mu třeba Kevlar®. Pro své unikátní vlastnosti našel uplatnění v mnoha oborech. Je pevnější a lehčí než ocel, výborně odolává otěru a své vlastnosti si zachovává i při velmi vysoké teplotě. Například při 160°C ztrácí necelých 10% pevnosti - ale až po 500 hodinách. Při této teplotě se jakákoliv jiná konkurenční vlákna už taví, nebo už dávno neexistují. Když si představíte mechaniku pádu z motocyklu a následného klouzání jezdce po asfaltu, jsou vlastnosti kevlarových vláken bezezbytku přesně ty, které lze využít. Protože jak je známo už od pravěkých lovců a jejich postupu při rozdělávání ohně. Třením jezdce o asfalt vzniká teplo. A Kevlar teplo v podstatě nezná...

Pro potřeby výroby oblečení na motorku je tak Kevlar® naprosto bezkonkurenční. Při pádu a následném klouzání se totiž kontaktní plochy zahřívají na více než 200 °C. Proto mohou na kůži jezdce vznikat i popáleniny druhého stupně, aniž by došlo k porušení vnějšího materiálu oblečení. Ani v takové situaci teplotně stálý Kevlar neztrácí pevnost.

Ve 4SR jsme se rozhodli nabídnout našim zákazníkům alternativu ke koženému motooblečení, která bude funkční a zároveň velmi bezpečná. Proto si na našem e-shopu můžete prohlédnout nabídku kevlarových mikin a kevlarových jeansů. Mikiny jsou vyrobeny z jednovrstvé tkaniny ve složení 60% Kevlar a 40% bavlna. Každá ze složek ve směsi zastává důležitou část práce. Kevlar, jak jste se dočetli výše, je teplotně odolný. Zároveň je při stejné hmotnosti až 5x pevnější v tahu než ocel. Díky tomu je i bezkonkurenčně odolný proti protržení nebo proříznutí. Díky bavlně zůstává tkanina prodyšná, a lehká. A díky 4SR je mikina bezpečná a cenově dostupná. Na moto jeansy 4SR je opět použit Kevlar® by Dupont. Jeansy jsou vybaveny sadou chráničů Safe Tec s nejvyšší certifikací bezpečnosti > Level 2 T+. U kolenních chráničů kevlarových moto jeansů 4SR jsme hrdí na to že můžeme zákazníkům nabídnout vlastní, patentovaný, systém uchycení kolenního chrániče, díky kterému je chránič v každé pozici vždy na správném místě. (více v samostatném článku)